Špania Dolina, starobylá banícka obec

Blíží sa prvý september. Kedysi sa v ten deň slávnostne otvárali školské brány, po letných prázdninách. My sme uprostred prírody našli staručkú školu, kde sme si sadli do lavíc, písali sme atramentom. Poďťe, zavediem vás

Skupinka nadšencov sme sa vybrali do Španej Doliny. Vyrazili sme z Banskej Bystrice autobusom a stúpali sme vyššie a vyššie. Až do nadmorskej výšky 728 m. Všade zelené kopce, vysoké stromy, hlbolé doliny. Pred očami sa nám otvoril zaujímavý pohľad, na roztrúsené domčeky baníkov v strmých svahoch úbočia. Prvá písomná zmienka o obci je z r. 1254.

Víta nás Špania Dolina
Víta nás Špania Dolina (zdroj: foto E.G.)
Pani sprievodkyňa nám ukazuje pekný výhľad na banícke domčeky
Pani sprievodkyňa nám ukazuje pekný výhľad na banícke domčeky (zdroj: E.G)

Na námestí je HISTORICKÁ ĽUDOVÁ ŠKOLA Prof. JOZEFA MISTRÍKA

Sadli sme si do starých lavíc, písali sme čiernym atramentov z kalamára, zašpinili sme si ruky, a do písanky sa nám podarilo urobiť machuľu, aj dve. Najviac to upútalo deti. Pre ne je to živé múzeum, kde radi vymenili tablet za tabuľku, približnej takej istej veľkosti. Položili si ju na lavicu a písali kriedou. Je to ľahšie ako oceľovým pierkom namočeným do atramentu, len po napísaní sa nič nezachová, lebo tabuľka sa musí zotrieť, aby sa na druhý deň mohlo písať znovu.

Starodávna trieda s banským permoníkom
Starodávna trieda s banským permoníkom (zdroj: E.G.)

V triede bola aj symbolická figúrka banského škriatka, permoníka s dvomi kladivkami. Očká mal doširoka otvorené, ako sa čudoval, nad tým, že za 600 rokov, ako on žije medzi baníkmi sa dosť zmenila móda a zmenili sa školáci. Sú tu stále permoníci? U nás sa povie, že permonící ma vodia, ak sa urobí nesprávny krok. Preskúmame permoníkov, pohľadáme baňu, pozrieme, ako sa do nej vchádzalo.

Vstup do banskej štôlne
Vstup do banskej štôlne (zdroj: foto E.G.)
Synovia Márie Terézie si návštevou uctili Španiu Dolinu
Synovia Márie Terézie si návštevou uctili Španiu Dolinu (zdroj: Foto E. G.)
Krása starých múrov pri vchode do štôlne
Krása starých múrov pri vchode do štôlne (zdroj: foto E.G.)

Vstupná štôlňa do banského revíru.

Ráno, keď na baňu klopali zo strechy Klopačky, sa baníci zobudili a zo všetkých domov prišli k tomuto vchodu. Najprv sa pomodlili, lebo v bani išlo často o život a potom sfárali do jednotlivých šácht. Vchod je maličký, nízky, to snáď museli chodiť zohnutí. To nebolo dobre, lebo do bane sa sfáralo ráno a pracovalo sa do večera. Pracovali aj deti. Nie úplne maličké, ale mali málo rokov. Nás do bane nevpustili, ale prečítali sme si, že vzácnu návštevu v r. 1764 uvítali a poctení ich sprevádzali.

Boli to synovia Márie Terézie, korunný princ Jozef, ktorý bol pozdejšie jej spoluvládca, cisár Jozef II. Druhý bol jeho brat arcivojvoda Leopold, mladý obľúbenec ľudu, ktorého volali Poldi a tretí bol tešínsky vojvoda Albert. Vstúpili do podzemia sprevádzaní baníkmi a vyšli na Starých Horách. Cesta im trvala 45 minút.

V týchto baniach získavali medenú rudu, v ktorej bolo aj striebro. Spolu s okolitými baníckymi osadami sa rozvíjali najmä v súvislosti s usadením sa majiteľov baní v Banskej Bystrici. Privolal ich kráľ Belo IV. Zalesnené horské oblasti boli málo osídlené a pozýval takých, ktorí mali skúsenosti s baníctvom. Prichádzali z nemeckých krajov a všetkých volali Sasi. Preto je v Banskej Bystrici sídlisko Sásová. Usadili sa v oblastiach s výskytom drahých kovov. Mali výsostné právo postaviť si domy na námestiach miest, ktoré vznikali v blízkosti baní. Volali ich walburgeri. Medená ruda, v ktorej bolo aj dosť veľa striebra, sa z týchto baní preslávila po celom svete.

Ťažba pokračovala približne 600 rokov, definitívne bane uzavreli r.1888.

Aby sme mali predstavu o práci v bani, pozreli sme banícky orloj, ktorý je na námestí, pri penzióne Klopačka, v opravenej budove šachty Ferdinad. Aj Klopačka je historický, 600 ročný objekt, veľmi pekne vynovený. Bývalé sídlo banskej správy a na streche je klopačka, ktorá typickým zvukom udierania drevom na drevo budila a zvolávala baníkov. Doteraz sa zachovala banícka pieseň o jednom Hansovi, ktorá zľudovela a spieva sa po slovensky: ,,Vstávaj Hanso hore, na baňu klopajú, keď neskoro prídeš, fárať ti nedajú. Neskoro som prišiel, fárať mi nedali, ešte ma hutmanskou palicou vyhnali." Tradícia klopania klopačkou, drevom na drevo, sa zachováva na pohrebe baníka a baníci si oblečú svoje feššácke, čierne uniformy, plné zlatých gombíkov.

Klopačka
Klopačka (zdroj: E.G.)
Banícky orloj
Banícky orloj (zdroj: foto E.G.)
Banícky orloj, zatvorená skala
Banícky orloj, zatvorená skala (zdroj: Foto E. G.)
Banícky orloj, otovorená skala
Banícky orloj, otovorená skala (zdroj: foto E. G.)

Banícky orloj je vyrezaný z dreva. Pripomína uzatvorenú skalnú stenu, ktorá sa doširoka otvára, aby ukázala prácu v bani.

Figúrky sa nepohybujú, sú zobrazené pri typických prácach. Oddeľujú skalu, nakladajú na vozík, tlačia vozík, vyťahujú šachtou na povrch. Ochraňuje ich svätý Klement, v ruke drží ,,berlu” s dvojkrížom a dva banícke kladivá.

Odchádzame plný zážitkov, ešte pozrieme kostol a v autobuse necháme doznievať nadobudnuté vedomosti. Pamiatky sú vzácne, je ich veľa ( 86 ) všetky som nedokázala predviesť a príroda je sýtozelená, voňavá a krásna. K tomuto kútu zeme mám špeciálny vzťah. Učila som blízko k tomuto miestu, tri roky na Starých Horách, ktoré by si zaslúžili svoju samostatnú prezentáciu a v blízkom lyžiarskom stredisku Šachtičky sa učili lyžovať moje deti.

Fotky nie sú až také, hoci som sa snažila. Ak sa vám dá, príďte si to pozrieť na vlastné oči.

Po schodíkoch ku kaplnke
Po schodíkoch ku kaplnke (zdroj: Foto E. G.)
odchádzame zo Španej Doliny
odchádzame zo Španej Doliny (zdroj: Foto E. G.)
Eva Gallova

Píšem o živote a plnokrvných ľuďoch. Postavy skladám z uveriteľných čriepkov, aby vyzerali ako živé. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné